Project Ongehoord

Project Ongehoord

Veel jongeren hebben ervaring met discriminatie of uitsluiting op basis van hun geloof, achtergrond, geaardheid, geslacht etc. op school, op straat, in het uitgaansleven of in de media. Zij groeien op in een tijd van toenemende verharding, groeiende populariteit van extremistische groeperingen. Zij voelen zich tweederangsburgers, geen volwaardig onderdeel van de maatschappij of zetten zich zelfs tegen de maatschappij af.

Vooral als overtuigingen botsen kan het heel ingewikkeld zijn om met jongeren te praten over actuele kwesties en over hun rol in de samenleving. Hoe zorgen we ervoor dat zij van binnenuit begrijpen waar onze samenleving op is ingericht en krijgen zij voldoende ruimte krijgen om kritische vragen hierover te stellen?

Joods verhalen naar het nu gebracht

In Project Ongehoord gingen 400 jongeren van het VMBO en MBO (15 – 18 jaar) terug in de tijd op zoek naar verhalen over uitsluiting voor en tijdens WOII. We koppelden de verhalen van Joodse burgers van voor de oorlog aan de verhalen van jongeren van nu. Zo werd de geschiedenis van uitsluiting van Joodse mensen persoonlijk gemaakt, kregen jongeren een verbinding met deze mensen en raakten zij betrokken bij de samenleving waarin zij leven. 

‘Het is zo belangrijk om de jeugd kennis te laten maken met de geschiedenis en de reflectie vanuit hun eigen werkelijkheden nu’ Fatima Haddock – vmbo docent Montessori College Oost

Vier korte documentaires

De verhalen en herinneringen uit het verleden gekoppeld aan de samenleving waarin de jongeren nu leven verwerkten we tot 4 korte documentaires van 25 min per aflevering met de jongeren in de hoofdrol.

De peerjongeren vertoonden deze documentaires op school en vertelden hun medescholieren over hun ervaringen. Docenten zetten de films in om lastige thema’s in de klas bespreekbaar te maken en de dialoog met hun leerlingen aan te gaan.

‘Jullie hebben de thema’s op het scherpst van de snede behandeld, zonder ergens over de schreef te gaan of uit te glijden. Knap.’ Educatief medewerker Joods Cultureel Kwartier

Vervolg

Het project in Amsterdam was een pilot. Momenteel werken wij aan een landelijk vervolg waarmee wij een veel grote groep jongeren en docenten uit heel Nederland kunnen betrekken.

‘Project Ongehoord biedt een geweldig instrument om docenten een handvat te bieden in de moeilijke taak om complexe gesprekken aan te gaan in de klas.’ Margalith Kleijwegt – schrijver van o.a. ‘2 werelden, 2 werkelijkheden’ 

Bekijk de trailer

Back to Top